Det finns många perversiteter i somliga allmänna synpunkter på "mänskligheten". En modern sådan perversitet, vad det gäller samtiden framtiden, handlar om den s k reflexiviteten, det postmoderna samhället och den i någon mening frigjorda människan. Vilka handlar detta om egentligen? Vilka är de där reflekterande, fritt väljande och vrakande människorna; de som inte låter sig hunsas av något eller någon?
Om det av en händelse skulle finnas några sådana människor i vår tid och närmaste framtid skulle de möjligen kunna utgöra en liten klick; vilken i flexibilitetens förlovade namn kan flyta ut, bli och göra vad de vill, när de vill och hur de vill. Frågan är dock varför vi i den rigorösa forskningens namn skulle låta detta ynka lilla befolkningslager representera mänskligheten som helhet? Det är ju knappast en rimlig hållning, men av någon anledning låter många av oss s k akademiker oss lockas av dessa tongångar, och det riskerar att ensidigt färga vår forskning. Kanske beror det på att vi ofta själva hör eller gärna vill höra till klicken?
Problemet, skulle jag säga, är nu inte bara att denna lilla klick knappast är representativ för mänskligheten som helhet, vare sig i samtiden eller framtiden, utan också att de egenskaper och den karaktär som medlemmarna av denna klick tillskrivs i det postmoderna tillståndet ekar ganska ihåligt. Upplysningen och demokratiseringen är en myt om vi förstår dem i naiva frihetstermer. Det finns inget utanför för människan, vilket innebär att vi aldrig har eller kommer att bli moderna (för att parafrasera Bruno Latour) eftersom vi ständigt fångas i nya nät av mening och betydelse; de som vi i våra dagliga göromål spinner runt om oss själva och andra (för att parafrasrera Max Weber och Clifford Geertz). Även om detta nät kan förefalla skört är en bur är alltid en bur oavsett om den är gjord av järn, om den är spunnen av fibertråd eller tryckt på de papper som dimper ner brevlådan och med stor text uppmanar dig att göra ditt personliga val.
Om det av en händelse skulle finnas några sådana människor i vår tid och närmaste framtid skulle de möjligen kunna utgöra en liten klick; vilken i flexibilitetens förlovade namn kan flyta ut, bli och göra vad de vill, när de vill och hur de vill. Frågan är dock varför vi i den rigorösa forskningens namn skulle låta detta ynka lilla befolkningslager representera mänskligheten som helhet? Det är ju knappast en rimlig hållning, men av någon anledning låter många av oss s k akademiker oss lockas av dessa tongångar, och det riskerar att ensidigt färga vår forskning. Kanske beror det på att vi ofta själva hör eller gärna vill höra till klicken?
Problemet, skulle jag säga, är nu inte bara att denna lilla klick knappast är representativ för mänskligheten som helhet, vare sig i samtiden eller framtiden, utan också att de egenskaper och den karaktär som medlemmarna av denna klick tillskrivs i det postmoderna tillståndet ekar ganska ihåligt. Upplysningen och demokratiseringen är en myt om vi förstår dem i naiva frihetstermer. Det finns inget utanför för människan, vilket innebär att vi aldrig har eller kommer att bli moderna (för att parafrasera Bruno Latour) eftersom vi ständigt fångas i nya nät av mening och betydelse; de som vi i våra dagliga göromål spinner runt om oss själva och andra (för att parafrasrera Max Weber och Clifford Geertz). Även om detta nät kan förefalla skört är en bur är alltid en bur oavsett om den är gjord av järn, om den är spunnen av fibertråd eller tryckt på de papper som dimper ner brevlådan och med stor text uppmanar dig att göra ditt personliga val.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar