fredag, februari 27, 2009

Noterade märkligheter i TPB-åtalet

Gick av en händelse igenom listan (se sist i inlägget) med de stackars artister som ingår i åtalet mot The Pirate Bay. Några verkar det faktiskt vara extra synd om. Ja menar, de är ju döda sedan flera år.

Envisa rykten gör också gällande (se t ex DN) att många av artister (alltså de som inte redan dött) skulle vilja hoppa av åtalet (en har gjort det Max Peezay) om det bara inte vore för de ingågna avtal som hindrar det.

Flera av artisterna och de enskilda verken är dessutom plagiat från äldre texter (ja menar det är ju jättemånga som uttnyttjar bokstäver och ord som använts förrut; jag är helt säker på att i och och och affär förekommer många gånger i Philipsson-texten) och melodier (t ex från både den s k klassiska musiken och lika s k folkmusiken). En hel del uttnytjar ju också gamla beprövade känslor kring hat, kärlek och sorg, helt utan referenser till vare sig gamla grekiska tragedier eller mytiska/religiösa texter från historiens alla hörn.

Många har ju dessutom helt fräckt tagit artistnamn som är fullständigt identiska (!) med andra levande människors namn.

Till sist, jag vet inte det är lika relevant dock, är många av artisterna och låtarna rätt sunkiga, såväl då som nu.


Ps. Är det nån´som vet vad de där konstiga namnen och förkortningarna i parantes efter spårnamnen nedan står för?

Håkan Hellström: ”Nåt gammalt, nåt nytt, nåt lånat, nåt blått” (EMI Music)
Per Gessle: ”Son of a Plumber” (EMI Music)
Cornelis Vreeswijk: “Till sist” (Bonnier Amigo)
Coldplay: “X & Y” (EMI Music)
Robbie Williams: “Intensive Care” (EMI Music)
The Beatles: ”Let It Be” (EMI Music)
Snook: ”Snook, svett och tårar” (Playground Music)
Joakim Thåström: ”Skebokvarnsv 209” (Universal Music)
Sophie Zelmani: ”A Decade of Dreams 1995-2005” (Sony BMG)
Kent: ”The Hjärta & Smärta EP” (Sony BMG)
Backyard Babies: ”Stockholm Syndrome” (Sony BMG)
Lena Philipsson: ”Han jobbar i affär” (singel) (Sony BMG)
Petter: “Mitt sjätte sinne”, ”Bananrepubliken”, ”Petter” samt ”Ronin” (Sony BMG)
David Bowie: “Reality” (Sony BMG)
Emilia de Poret: ”A Lifetime in a Moment” (Universal Music)
Cardigans: ”Don’t Blame Your Daughter (Diamonds)” (singel) (Universal Music)
Advance Patrol: ”Aposteln” (Playground Music)
The Rasmus: “Hide from the Sun” (Playground Music)
Amy Diamond: ”This Is Me Now” (Bonnier Amigo)
James Blunt: “Back to Bedlam” (Warner Music)

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag tänkte på det när jag lyssnade på rättegången nu i veckan. Cornelis togs upp som exempel på en artist som led skada pga illegal fildelning.

    KARLN ÄR JU FÖR H-E DÖD!

    SvaraRadera
  3. Dessutom tror jag att han som så många andra (ja faktiskt alla, även om somliga inte skyltar med det eller ens är medvetna om det) byggde sin låtskatt på gamla folkvisemelodier, om jag nu inte blandar ihop det. Det är i vart fall en mängd artister som gjort och fortfarande letar inspiration bland the common goods. Ta förresten Robins första hit Do you really want me... osv. Det är väl en variant på Skvallerbytta bing bong... osv. Ja som sagt det blir ju en helt sjuk diskussion detta, dels eftersom den aldrig tar slut, dels - som har med det första att göra - eftersom upphovsrätten och dess ivrare försöker hävda något som inte finns (med viss framgång i det att den stryper/hindrar mänsklig kommunikation och utveckling). Detta hävdande kan man ju säga att vi alla håller på med hela tiden (diskussionen urartar igen...) Vi är ju således många som försöker hävda bort det hela. Problemet är väl att maktresurserna hos den ena parten, än så länge, är så enorma. /M (som faktiskt, måste sägas, är märkligt omusikalisk)

    SvaraRadera