onsdag, mars 18, 2009

Detta är också lustigt

Då och då får jag ett infall att samla på citat ur samtiden. Språket är ju lite av en termometer på detta för den levande människan så centrala fenomen (samtiden alltså). Ibland noterar jag ett uttryck e dy till höger (!) på bloggen. Ibland noterar jag att jag noterat där. Idag var ett sådant ibland.

I mitten av september uttalade sig Fredrik Reinfeldt med anledningen av det som vi dag har kommit att kalla för finanskris (den värsta sen trettiotalet skriker somliga fast i den konsumerande medelklassen hör
vi ingenting eftersom Rotavdraget sitter intryckt i örat):
Byt jobb och bygg hus!

Fredrik Reinfeldt 2008-09-17 i SR P1
Reinfeldt då, lät som en Bush d y i början av 2000-talet som i sin tur då uppmanade amerikanerna att konsumera landet ut ur den med dagens mått mätt lilla krisen, d v s IT-bubblan som sprack(!?). Reinfeldt idag skulle inte kunna låta en sådan uppmaning till folket falla över sina läppar, inte sant? Renen har fått munkorg av Schlinge, denna gudabenådade strateg, är han månne från en annan planet?

Nåja, det var inte det inlägget skulle handla om. Snarare ville jag bara dela med mig av min förundran över språklighetens dynamiska regelsystem.

2 kommentarer:

  1. Schlinge, ni låter som polare. Gudabenådad. Nåjo. Känns som om det är i samma skogar som Karl Rove/Bush eller David Axelrod/Obama. Dessa 'men behind the scenes', som tänker 'hur vinna' mer än något annat. Gudabenådade. Nja. Snarare tävlingsjävlar.

    SvaraRadera
  2. Jo, det var ju en hel del ironi med i denna soppa... men trots det kan jag inte blunda för den fullständiga knock-out på sossarna (och en hel del andra) som moderaterna under Schlinge, Borg och Reinfeldt slagit till med. Tänk bara för ett antal år sedan, då hade folk skrattat åt en Bo Lundgren som talade om "det nya arbetarpartiet". Nu fastnade skrattet i halsen på sossarnas strateger (!). För inte så länge sedan hörde jag en intervju med nämnde Schlinge, den var intressant och som du antyder maken till analytisk och slipad pragmatism får man leta efter. Om man tar av sig känslokostymen då kan man i vart fall fascineras av detta. Upp till kamp ropar Renen, majoriteten skriker jaa och följer, ingen vet varför och vad, bara följer.

    Schlingman förresten, när han kom fram på scenen. Jag trodde det var ett skämt: "var kommer alla moderater med namnen ifrån" på samma tema som inlägget om Skenberg på AMF häromdagen. Helt otroligt.

    SvaraRadera