söndag, mars 01, 2009

NA-studien, rapport 2

En snabb avrapportering från NA-studien följer.

Sedan den senaste rapporten (15/2) har Nerikes Allehanda i sin sportdel valt att publicera bilder på 99 idrottande kvinnor (eller med anknytning till idrotten) och på 299 idrottande män (eller med aknytning till idrotten). Sammantaget för hela perioden (2-28/2) ger det 865 bilder med 196 kvinnor och 669 män. I procent för hela perioden handlar det alltså om 77,3 % bilder på män och 22,7% bilder på kvinnor som idrottar eller har anknytning till idrotten.

Jag återkommer inom kort med en utförligare rapport/diskussion.

2 kommentarer:

  1. Hej igen Markus,
    jag är faktiskt imponerad - du skriver verkligen om ALLT!

    Jag ser varken fråga, påstående eller synpunkt i ovanstående. Vad vill du säga?

    Däremot har jag en fråga till dej. När du ändå håller på att leta statistik, skulle du samtidigt kunna plocka fram uppgifter om hur stor del av idrotten som utövas av män respektive kvinnor? Bara för att vara säker på att det inte är någon får oproportionerligt lite publiceringar...

    SvaraRadera
  2. Hej igen och tack!

    Jag har inte de exakta siffrorna i huvudet, men jag skulle bli förvånad om det inte gick (vilket du antyder, eller?) att skaka fram uppgifter som t ex säger idrott utövas i högre grad av män än kvinnor, särskilt när vi börjar röra oss uppåt i åldrarna. Utöver statistiken vet jag också av egen erfarenhet som ungdomsledare under många år hur det utvecklingen från åren runt 10 till de senare tonåren. Många killar och tjejer slutar då med idrott eftersom andra intressen gör sig påminda (jag själv gjorde t ex det, men kom visserligen tillbaka relativt snabbt). Avhoppen brukar dock vara större bland tjejerna och det sätter förstås sina spår i statistiken för äldre ungdomar och vuxna. Jag tror att Riksidrottsförbundet skriver om detta i en rapport som jag och några kollegor hänvisar till i den debattartikel som vi hoppas kommer med i NA till söndag.

    Nu kan man ju se lite olika på det här. För det första står det klart att det i vart fall inte är en 80-20 fördelning bland "vuxenidrotten", varför ex NA:s rapportering är helt skev. Det behöver visserligen inte vara en exakt jämn fördelning, men någotsånär rimligt måste det väl ändå vara.

    För det andra kan man ju tänka sig att den sneda fördelningen i medierapporteringen påverkar just avhoppen, varför det vore positivt om det blev något jämnare.

    I anknytning till det sistnämnda kan kan ju då också tänka sig att detta är/blir en politisk fråga... och då kan man ju hävda att fördelningen borde vara mer jämn än vad utövandets statistik visar eftersom man på sikt ser positiva fördelar med det.

    /M

    PS. jag måste har varit trött när jag skrev in siffrorna i detta inlägg, det ger ju mer än 100% med någon decimal. Tur man har redigeringsmakten här, jag går in och ändrar...

    SvaraRadera