tisdag, mars 10, 2009

NA-studien, rapport 7.1

Här är Anders Uddlings svar i sin helhet, publicerad i NA 10/3 2009.
Svar till Markus Klinton m fl (9/3)
I måndagens NA går tre forskare från Örebro universitet till angrepp mot mediernas sportbevakning i allmänhet och NA-sporten i synnerhet. Trion beskriver vår sportbevakning som "fullständigt skev" vad gäller balansen mellan kvinnlig och manlig idrott. För att styrka denna tes har man räknat publicerade bilder på NA-sporten i februari månad.

Med statistik går det givetvis att bevisa allt. Men att NA-sporten skulle ha publicerat 865 bilder under en månad är en verklighet jag inte känner igen från min egen tidning. Min egen snabba uträkning visar att vi publicerat cirka 330 bilder (osäkerheten beror på hur man ska räkna vinjetter). Av dessa illustrerade 231 nyheter om manlig idrott och 100 kvinnlig.

Jag är den förste att medge att sportjournalistiken säkert kan bli mer jämställd. Men vi måste samtidigt utgå från den verklighet vi har att bevaka.

Rent generellt är det fler manliga publiklag i länet än kvinnliga just nu. Jag anser att vår bevakning av Örebro Volley, Lindesbergs Volley och Kif Örebro håller bra klass.

Att dessutom bara räkna bilder säger inget om den nyhetsvärdering vi i övrigt gör på sport-sidorna.

Anders Uddling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar